LEkke band, Zo voorkom je het
Niks is vervelender dan een lekker band voor ons als wielrenners of mtb’ers. Zeker als je geen extra bandje bij je hebt ben je de klos. Om een lekke band te voorkomen kun je een aantal dingen doen. Zo heb ik voor jou 6 tips om die vervelende lekke band te voorkomen. Lees dus vooral verder!
#1 Steentjes in de band
De meeste lekke banden komen door steentjes of glas in de band. De steentjes of het glas zit vaak al langer in de band en komt na mate de kilometers vorderen steeds dieper in de band. Dit is overigens vaak te voorkomen. Dit kun je doen door regelmatig je buitenband te checken op steentjes, glas en dergelijks en ze eruit te halen. Doe je dit regelmatig dan voorkom je veel lekke banden.
#2 De bandenspanning
Een veel voorkomende reden van een lekke band is een verkeerde bandenspanning. hoeveel bar jij in de banden moet pompen ligt aan jou eigen gewicht. Een vuistregel hiervoor is dat de bandenspanning ongeveer je gewicht gedeeld door 10 moet zijn. Dus weeg je bijvoorbeeld 70 dan moet je bandenspanning 7 bar zijn.
Let er ook op dat de bandenspanning na een tijdje ook minder wordt. Hou de bandenspanning dus regelmatig in de gaten en pomp zo nodig wat bij. Om de beste bandenspanning te kiezen kun je het best een goede fietspomp aanschaffen.
#3 De banden
Wanneer je banden versleten zijn zal je zien dat ze een stuk dunner zijn dan dat ze waren voorheen. Hierdoor rijdt je ook vele malen sneller lek. Het is dus belangrijk om je banden tijdig te vervangen.
Ook is het van belang welke band je kiest. Er zit namelijk veel verschil in lekbestendigheid tussen de banden. Al is het wel zo dat je met de meest lekbestendige banden vaak wel inlevert op snelheid en gewicht. Het is dus maar net waar jezelf voor kiest.
Ook heb ik een artikel gemaakt voor de beste racefiets en MTB banden.
#4 Het velglint
Het velglint beschermd de binnenband tegen de scherpe delen van de velg zoals schaaknippels en metaalbramen. Mocht je geen velglint hebben dan was je band binnen no time lek. Het is dus belangrijk dat de kwaliteit van dit velglint gewoon goed is. Hij moet namelijk de binnenband beschermen tegen de scherpe delen van de velg. Op den duur wordt het velglint ouder en dan zal je hem moeten vervangen. Velglinten zijn gelukkig erg goedkoop.
#5 Het wegdek waar je op rijdt
Met de mountainbike kun je natuurlijk op vrijwel alle wegdekken terecht, maar met de racefiets natuurlijk niet. Ga dan ook niet met je racefiets op gravelstroken of hobbelpaden rijden. Het is niet voor niks dat je in het profpeloton veel lekke banden ziet wanneer ze rijden op kasseien of gravelstroken.
#6 Overweeg tubeless banden
Het grote voordeel van tubeless banden zonder binnenband is de kans op lekrijden. Deze is namelijk vele malen kleiner met tubeless banden. Dit komt omdat er in tubeless banden anti-lekmiddel wordt ingespoten. Wanneer er een klein gaatje in de band zit dicht het middel je band binnen een paar seconden. Zo zal je maar een heel klein beetje bandenspanning verliezen.
Daarnaast voorkom je de zogenaamde snake-bite lekken. Hierbij raakt de binnenband gekneld tussen de buitenband en de velg. Mocht je toch lek hebben dan kun je altijd nog een binnenbandje mee nemen. In tubeless banden kun je namelijk altijd nog met binnenband rijden.
Eén reactie